Investeringsforeningen og kapitalforvalteren Formuepleje er for nylig endt i en shitstorm, efter at flere medier har omtalt problemer med et dårligt, grænseoverskridende og sexistisk arbejdsmiljø. I dette afsnit af “Den Perfekte Shitstorm” diskuterer journalist Julie Fristed og branding- og kommunikationsekspert William Atak den aktuelle krise omkring Formuepleje. De undersøger, hvordan virksomheden har håndteret kritikken, herunder brugen af præcis og kortfattet kommunikation samt en uafhængig advokatundersøgelse. Hvad er blevet gjort korrekt? Hvad kunne de have gjort anderledes? Og hvordan sikrer de sig, at shitstormen ikke skader på lang sigt?

Med udgangspunkt i den aktuelle shitstorm giver William Atak naturligvis også lytterne sine bedste råd til at forebygge og håndtere en shitstorm som den, Formuepleje er havnet i.

Shitstormen kort fortalt

Historien om Formuepleje startede i erhvervsmediet Finanswatch og er siden blevet taget op af flere erhvervsmedier, nationale medier og lokale medier. I artiklerne fremgår det, at flere tidligere ansatte beretter om et grænseoverskridende og sexistisk arbejdsmiljø hos kapitalforvalteren Formuepleje. Beskyldningerne inkluderer blandt andet:

  • At flere kilder har hørt en leder sige: “Kvinders plads er i køkkenet og helst foroverbøjet.”
  • At der er flere tilfælde af upassende beskeder fra mandlige til kvindelige ansatte.
  • At kommentarer om kvindernes udseende var almindelige.
  • At der var en nedsættende og seksuel tone rettet mod kvindelige kunder.

Formuepleje har kommenteret på sagen og bekræfter, at der kører en sag og en advokatundersøgelse gennem deres whistleblowerordning. De understreger, at de tager alle henvendelser alvorligt og har en række tiltag i virksomheden, herunder en ugentlig pulsmåling og en årlig medarbejderundersøgelse, for at forebygge et dårligt arbejdsmiljø.