I weekenden begyndte historier om racisme på restauranten Madklubben at rulle i medierne. En kvittering fra Madklubben Aarhus med teksten “Eks. Skæv øje” fik nemlig en kunde til at stå frem i medierne og fortælle om sin oplevelse og beskylde Madklubben for racisme og et dårligt arbejdsmiljø med en ubehagelig omgangstone. Med udgangspunkt i shitstormen mod Madklubben taler shitstormekspert William Atak og journalist Julie Fristed om hverdagsracisme, virksomheders ansvar, kunders magt og ikke mindst de potentielle konsekvenser, der kan være for en privatperson at stå frem i medierne med en dårlig kundeoplevelse.
Shitstormen kort fortalt
Den 11. maj 2023 var kunden Tina, der er af asiatisk oprindelig, på Madklubben i Aarhus med sine børn for at fejre sin datters fødselsdag. En aften hun indtil for få dage siden tænkte tilbage på med glæde. For nogle dage siden fandt hun nemlig kvitteringen, hvor hun til sin store forskrækkelse så, at der stod “Skæv øje”. Hun ringede straks til restauranten for at få en forklaring, og her lød svaret, at der var tale om et internt kaldenavn, og at det ikke havde noget med hende at gøre.
Hvis det er forklaringen, ser Tina det som et udtryk for et problematisk arbejdsmiljø og en problematisk omgangstone. Til medierne udtrykker hun også en vis skepsis, da hun påpeger, at et internt kaldenavn ikke angår kunderne, og at hun og familien ikke blev ekspederet af en eneste tjener med asiatisk udseende.
Madklubben har beklaget, refunderet beløbet fra aftenen og udtalt, at de ser på processerne i samtlige af deres restauranter for at sikre, at en lignende hændelse ikke sker igen.
Lyt med til Den Perfekte Shitstorm her på siden eller på Apple Podcasts, Spotify og Google Podcasts.