Flybranchen skyder sommerferien og den mest travle periode i gang med en shitstorm. 17 flyselskaber, herunder SAS, Norwegian og RyanAir, kritiseres nemlig for vildledende markedsføring og greenwashing. Flyselskaberne reklamerer for klimavenlige billetter, som ifølge Forbrugerrådet Tænk og 21 andre forbrugerorganisationer vildleder forbrugerne til at tro, at flyvning kan være bæredygtigt og klimavenligt. Det mener forbrugerorganisationerne dog ikke er tilfældet, som tingene er nu.
Shitstormekspert William Atak og journalist Julie Fristed taler om markedsføring af grønne produkter, greenwashing og håndtering af en shitstorm, som rammer mange selskaber på én gang.
Shitstormen kort fortalt
Forbrugerrådet Tænk er gået sammen med 21 forbrugerorganisationer, heriblandt den europæiske forbrugerorganisation BEUC, og råber nu vagt i gevær. De kritiserer 17 flyselskaber, heriblandt SAS, Norwegian og RyanAir, for greenwashing og vildledning af forbrugerne.
De markedsfører klimavenlige billetter, som ifølge forbrugerorganisationerne fejlagtigt får forbrugerne til at tro, at de ved at betale ekstra kan flyve CO2-neutralt og med god samvittighed.