I dette afsnit af Den Perfekte Shitstorm ser vi nærmere på den meget omtalte Irma lukning. Da Coop kom med den store melding “Irma lukker”, satte det nemlig følelser i gang hos mange folk, der har vist Irma støtte og samlet sig under banneret “bevar Irma”. På de sociale medier er der oprettet Facebook-grupper for bevarelsen af Irma, mulige redningsaktioner er sat i værk, og fakkeloptog samt slagsange har været arrangeret i kampen for at bevare Irma. Irma har taget al fokus i denne sag, men de er ikke de eneste, som Coop vælger at lukke. Kvickly, SuperBrugsen og CoopMad lukker også. Alligevel har denne
Julie Fristed Hansen, Julie Falster og William Atak tager lytterne med ind i shitstormen – eller lovestormen, der opstod, da For ved at tage ejerskab over en potentiel shitstorm, kan den faktisk vendes til en lovestorm. Er det tilfældet her? Er en Coop shitstorm blevet vendt til en Irma lovestorm?
Shitstormen – eller lovestormen kort fortalt
Coop meldte ud den 31. januar, at de får ny struktur. Den nye struktur betød, at SuperBrugsen, Kvickly, CoopMad og Irma lukker. En melding, hvor en Irma lukning i den grad har fået det største fokus. Lukningen af det 137 år gamle brand Irma faldt nemlig ikke i god jord blandt mange danskere – særligt i Københavnsområdet. For der gik ikke lang tid, fra det blev meldt ud, at Irma-butikkerne skulle lukke, til protesterne startede. På de sociale medier kom kærligheden til Irma ud i form af Facebook-grupper som “Bevar Irma”, og mange danskere blev samlet i håbet om, at butikkerne kunne blive bevaret. Her spillede de etablerede medier en stor rolle i at sætte massivt fokus på Irma-lukningen og folkets store kærlighed til Irma.
Mediedækningen har været omfattende med historier om kunder, der viser Irma støtte ved at købe varer med Irma-logo og kendte personer, der udtrykker sorg over lukningen. Flere tidligere ledere forsøger nu at finde investorer til at redde kæden, og reaktionen fra Coop har været at anerkende støtten til Irma-brandet, mens beslutningen om en Irma lukning står fast på grund af de økonomiske tab i kæden. I den Perfekte Shitstorm beskriver ekspert i kommunikation og branding William Atak Irma-kulturen som næsten sektlignende. Eksperten vurderer, at shitstormen har potentiale til at skade Coop på sigt, men den kan også vendes til positiv opmærksomhed, hvis Coop håndterer den rigtigt.
Lyt med til Den Perfekte Shitstorm her på siden eller på Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts og YouTube.