En række McDonald’s-restauranter, både i Danmark og i udlandet, har for nylig været udsat for hærværk, hvor rotter og mus er blevet sluppet løs. Motiverne bag disse hærværkssager er sandsynligvis politiske og markerer sig som en protest mod Israel og som støtte til Palæstina. Dette skyldes angiveligt, at McDonald’s i Israel har besluttet at donere gratis måltider til israelske soldater.

I dette afsnit af Den Perfekte Shitstorm dykker Julie Fristed og William Atak ned i de protester, der er rettet mod McDonald’s. De ser på denne shitstorm med et internationalt perspektiv og taler om, hvordan en lokal beslutning kan få globale konsekvenser for et brand. Hvordan påvirker en sådan sag brandets skrøbelighed? Og hvad er forskellen mellem en national og en international shitstorm?

Protest og hærværk mod McDonald’s – shitstormen kort fortalt

I oktober meldte McDonald’s Israel ud, at de ville donere gratis mad til de israelske soldater. Det har sandsynligvis været startskuddet til en række hærværkepisoder i både Danmark og i udlandet i flere af fast food-kædens restauranter. I England er der blevet delt en video af, at en person kaster rotter eller mus, malet rød, hvid og sort (farverne i det palæstinensiske flag) ind på McDonald’s-restauranten Birmingham. Og i Danmark har man set lignende episoder og videoer florere på de sociale medier.