Udlejningsfirmaet DanCenter, der står for udlejning af sommerhuse, er havnet i en massiv shitstorm og forbrugerstorm. Ikke alene har virksomheden oplevet betydelig kritik fra deres kunder på anmeldelsesplatformen Trustpilot i de seneste uger, men pressen har også dækket flere negative historier om dårlige oplevelser med DanCenter. William Atak og Julie Fristed tager i dette afsnit af Den Perfekte Shitstorm fat i shitstormen mod DanCenter. Med udgangspunkt i DanCenter-shitstormen taler Julie Fristed og William Atak om Trustpilots magt, konsekvenserne af både negative anmeldelser og dårlig mediedækning samt god og dårlig håndtering af negative anmeldelser.
Shitstormen mod DanCenter kort fortalt
Foråret er så småt begyndt, og det betyder, at sæsonen for sommerhusophold er ved at blive skudt i gang. Men for sommerhusudlejningsfirmaet DanCenter er sæsonen ikke blevet skudt i gang som ønsket. Tværtimod. De sidste uger er antallet af negative anmeldelser strømmet ind på Trustpilot, og medierne er også begyndt at skrive om flere negative oplevelser.
Kritikken mod DanCenter går særligt på deres forretningsstrategi, som har skabt en strøm af annullerede bookinger og rasende kunder hos DanCenter. De har nemlig kørt en kampagne “Smart Booking”, hvor de åbnede op for udlejning af sommerhuse i de uger, hvor ejerne selv havde booket ophold til sig selv for så at give ejerne mulighed for at sælge dem til gæster.
Kampagnen skulle fungere ved, at DanCenter ville ringe husejerne op og fortælle dem, at opholdet var solgt til en kunde, og derfor give ejerne mulighed for at frigive deres egen booking til en lejer. Hvis ejerne så selv ville bruge deres sommerhus, ville DanCenter ringe til kunden og fortælle dem, at de ikke kunne få det hus, de havde booket i den pågældende uge, men at der var et andet alternativ til rådighed for dem.
Men denne kampagne er ikke gået efter hensigten, og rigtig mange kunder har nu modtaget sene annulleringer på mail af deres sommerhusophold blandt andet her i påsken. Det har fået rigtig mange til tasterne på DanCenters Trustpilot. Ifølge TV2 var der alene i marts kommet 147 anmeldelser, hvoraf 104 af dem er 1-stjernede anmeldelser.
Udover sene annulleringer via mail kan man også se, at flere beretter om, at det er svært at komme i kontakt med kundeservice, som angiveligt er blevet flyttet ud af Danmark for nyligt og har givet lidt opstartsvanskeligheder. TV2 har også skrevet en artikel om et ægtepar, der har købt et sommerhus og overtaget en kontakt fra DanCenter med bookinger af sommerhuset, hvor ægteparret fortæller, at de ikke har modtaget betalinger for udlejning, som de ellers er berettiget til. Og Ekstra Bladet skriver om, at samarbejdspartnere er begyndt at kappe båndene til DanCenter, fordi de ikke har betalt regninger.
Med andre ord… kritikken mod DanCenter hagler lige nu ned og kommer fra flere sider.