Investeringsforeningen Formuepleje, som er Danmarks største uafhængige kapitalforvalter, er for nylig endt i en stor shitstorm, efter flere medier har omtalt problemer med et dårligt, grænseoverskridende og sexistisk arbejdsmiljø. I dette afsnit af “Den Perfekte Shitstorm” diskuterer journalist Julie Fristed og branding- og kommunikationsekspert William Atak den aktuelle krise omkring sexisme hos Formuepleje. De undersøger, hvordan virksomheden har håndteret kritikken, herunder brugen af præcis og kortfattet kommunikation samt en uafhængig advokatundersøgelse. Hvad er blevet gjort korrekt? Hvad kunne de have gjort anderledes? Og hvordan sikrer de sig, at shitstormen ikke skader på lang sigt?
Med udgangspunkt i den aktuelle shitstorm giver William Atak naturligvis også lytterne sine bedste råd til at forebygge og håndtere en shitstorm som den, Formuepleje er havnet i.
Shitstormen kort fortalt
Historien om Formuepleje startede i erhvervsmediet FinansWatch, hvor en tidligere arbejdsmiljørepræsentant hos kapitalforvalteren, stod frem som whistleblower. Hun berettede om en række seksuelle krænkelser, sexisme og ledelsessvigt, som hun havde oplevet under sin ansættelse fra 2021 til 2023. Siden er sagen blevet taget op af flere erhvervsmedier, nationale medier og lokale medier. I artiklerne fremgår det, at flere tidligere ansatte beretter om et grænseoverskridende adfærd og sexisme hos Formuepleje. Beskyldningerne inkluderer blandt andet:
- At flere kilder har hørt en leder sige: “Kvinders plads er i køkkenet og helst foroverbøjet.”
- At der er flere tilfælde af upassende beskeder fra mandlige til kvindelige ansatte.
- At kommentarer om kvindernes udseende var almindelige.
- At der var en nedsættende og seksuel tone rettet mod kvindelige kunder.
Formuepleje har kommenteret på sagen og bekræfter, at der kører en sag og en advokatundersøgelse gennem deres whistleblowerordning. De understreger, at de tager alle henvendelser alvorligt og har en række tiltag i virksomheden, herunder en ugentlig pulsmåling og en årlig medarbejderundersøgelse, for at forebygge et dårligt arbejdsmiljø.
Det siger kommunikationseksperten om Formueplejes håndtering af kritikken
Ekspert i kommunikation og branding William Atak har flere observationer i forhold til sagen og Formueplejes håndtering af kritikken. William Atak vurderer, at sager af denne karakter skader både virksomhedens omdømme og interne kultur, især når kritikken rammer organisationen som helhed snarere end en enkeltperson. Ved enkeltpersonsager er det lettere for virksomheden at afskedige og rette op, mens kritik af en organisation er mere skadeligt for omdømmet på den lange bane. Han fremhæver, at medieomtalen kan få alvorlige konsekvenser for Formueplejes evne til at fastholde medarbejdere, tiltrække kunder og bevare tillid. William Atak vurderer generelt Formueplejes håndtering af kritikken positivt, men han bemærker, at virksomheden måske kunne have taget styring ved proaktivt at offentliggøre undersøgelsen – fremfor den reaktive indsats. Afslutningsvis kommer eksperten med en række gode råd til, hvordan andre virksomheder kan undgå lignende sager blandt andet ved at indføre klare retningslinjer for adfærd, ledelsens engagement og en stærk kommunikationsstrategi. Hør mere om sagen og alle William Ataks råd ved at afspille podcastafsnittet i toppen af denne side eller i din podcast app.