Denne sommer er forlystelsesparken Legoland blevet ramt af en enorm mængde kritik – blandt andet fra sine egne kernekunder i de danske familier. Et såkaldt reserve and ride-produkt har for alvor sat gang i debatten om, hvorvidt Danmark er et land, hvor man skal kunne betale for at springe køen over i forlystelsesparker. Legolands kritikere mener, at en økonomisk forskelsbehandling er i strid med Lego-brandets grundlæggende værdier om at skabe et legeunivers for alle børn. Debatten har spredt sig til sociale medier, hvor mange kritiserer Legoland. Den kendte forretningsmand Martin Buch Thorborg er dog en af dem, der støtter op om Legolands ret til at drive forretning, som de vil. Hans holdning har affødt en hel del kritik på sociale medier. Hvordan skal en virksomhed håndtere kritik fra sine egne ambassadører? Og hvad har prominente danskere på spil, når de blander sig i en debat på sociale medier, hvor der er store følelser på spil? Alt det og meget mere snakker journalist Julius Bjørneboe Petersen om med branding- og kommunikationsekspert William Atak i dette afsnit.

Shitstormen kort fortalt

Tilbage i 2011 indførte forlystelsesparken Legoland i Billund et såkaldt reserve and ride-produkt. For op imod 799 kroner oven i billetprisen kunne kunderne slippe for at stå i kø til 15 af parkens 36 forlystelser. For et par år siden var denne fast-track-løsning kort oppe til debat, men det var først d. 24. juli 2024, hvor shitstormen mod Legoland for alvor blussede op. Her udgav Politiken et debatindlæg fra familiefaren Ronni Lundegaard fra Brøndby, hvor han fortalte om en ubehagelig oplevelse fra forlystelsesparken. Da Ronni Lundegaard havde stået 45 minutter i kø til en rutchebane med sin kone og to døtre, kom en mand med to sønner og sprang hele køen over. Ronni Lundegaard overhørte så den ene søn spørge faren, hvorfor de måtte springe køen over, hvilket blev besvaret med: “Fordi vi har flere penge.” 

Debatindlægget satte gang i en større debat om økonomisk forskelsbehandling i en forlystelsespark som Legoland, der ellers bygger på stærke værdier om at skabe et univers for alle børn. Politikere som Rosa Lund og Pelle Dragsted fra Enhedslisten kritiserede Legoland for, at produktet var udansk. Det var dog ikke alle, der var enige i kritikken. Forretningsmanden Martin Buch Thorborg, der blandt andet er kendt for at stifte Jubii, støttede op om Legolands ret til at drive forretning, præcis som de ønsker. Til BT udtalte Martin Buch Thorborg: “Nu må de mennesker, der hyler over det her, holde f****** kæft og tage en tudekiks.” Da forretningsmanden delte samme holdning på LinkedIn, blev han ligeledes mødt af en stor mængde kritik.