Temaet for det 18. afsnit af “Den Perfekte Shitstorm” er Pride. Pride Week er netop blevet afviklet, og i den forbindelse har der været en række shitstorms – både på grund af virksomheders Pride-støtte, men også deres manglende Pride-støtte. Med udgangspunkt i flere sager, herunder Meny-shitstormen og Chr. Hansen-shitstormen dykker journalist Julie Fristed og shitstormekspert William Atak ned i kompleksiteten, når virksomheder tager stilling til Pride og kommunikerer det ud.
Det kan du glæde dig til i afsnit #18
William Atak har blandt andet udarbejdet 10 forskellige virksomhedstyper, der kan sige noget om, hvor virksomheder lægger sig i forhold til Pride-støtte. Med udgangspunkt i de 10 virksomhedstyper beskriver han de forskellige måder, hvorpå virksomheder kan tilkendegive deres holdning til LGBT+-rettigheder og Pride-bevægelsen. Fra de “entusiastiske,” der helhjertet støtter Pride, til “rainbow washers,” der udnytter støtte til Pride i markedsføringen, giver William Atak en nuanceret forståelse af virksomheders positioner i forhold til Pride-støtte. William Atak og Julie Fristed ser også nærmere på, hvorfor Pride-bevægelsen kan fremkalde stærke reaktioner blandt folk, og hvordan det kan udløse følelsesladede og stærke debatter i medierne og på sociale medier.
Meny-shitstormen og Chr. Hansen-shitstormen
I afsnittet ser Julie Fristed og William Atak blandt andet nærmere på Menys beslutning om at tilbyde rabatter til kunder med et pride-armbånd, og hvordan denne taktik udløste både stærk støtte og stærk kritik på en og samme tid. De giver desuden lytterne perspektiv på, hvordan Menys åbne dialog kan påvirke virksomhedens omdømme og kommunikation.
I afsnittet drøfter William Atak og Julie Fristed også Chr. Hansen-shitstormen. Chr. Hansen har nemlig trukket deres støtte til Pride tilbage efter massive trusler, hvilket har fået mange danskere op ad stolene.
Gode råd fra shitstormekspert
Med udgangspunkt i flere af årets Pride-shitstorme ser William Atak og Julie Fristed på udfordringer, som virksomheder står overfor, når de overvejer at støtte eller ikke støtte en samfundsrelevant bevægelse som Pride. De påpeger, at beslutningerne ikke er sorte og hvide, og at virksomheder skal være forberedt på at håndtere potentielle storme af kritik uanset deres valg. I en verden, hvor virksomheders sociale ansvar og holdninger konstant bliver gransket, er det shitstormekspert William Ataks råd, at virksomheder udvikler en klar strategi og beredskab til at håndtere alle tænkelige scenarier. Han understreger vigtigheden af oprigtig kommunikation, der står fast på virksomhedens værdier og beslutninger. Samtidig pointerer han, at en sådan kommunikation kan bidrage til at styrke virksomhedens image og troværdighed.
Ved at dele råd og perspektiver i forhold til Pride-støtte, er målet med afsnittet at efterlade lytterne med en dybere forståelse af Pride-støttens kompleksitet og de udfordringer, virksomheder kan møde, når de træffer beslutninger om støtte (eller manglende støtte) til samfundsbevægelser. Afsnittet er en værdifuld kilde til indsigt for både erhvervsfolk og almindelige borgere, der ønsker at forstå dynamikken bag virksomheders engagement i samfundsrelevante sager og den betydning, det kan have.